آیه ابتلا
 
No Image
آیه ابتلا پيوند ثابت

 

سؤال:مقصود از لفظ «امام» در آیه «ابتلاء»، «إنى جاعِلُکَ لِلناس اِماماً» چیست؟


جواب: برخى از افراد، لفظ «امام» در این آیه مبارکه را به «نبىّ» و برخى به «رسول» و برخى نیز به معانى دیگر; از قبیل: مطاع، وصىّ، خلیفه، رئیس و قائد تفسیر کرده اند، ولى همه این تفاسیر باطل است; زیرا «نبىّ» از نبأ گرفته شده و نبأ به معناى خبر است. و نبىّ به کسى گفته مى شود که از جانب خداوند سبحان خبر مى دهد، و این غیر از معناى امام است. همان گونه که «رسول» به کسى اطلاق مى شود که مکلّف به وظیفه تبلیغ است، و این معنا مستلزم این نیست که مردم او را الگوى خود قرار داده و او را در ظاهر و باطن متابعت کنند، یا کلامش را شنیده و به آن عمل نمایند. نتیجه این که، معناى رسول نیز غیر از معناى امام است. و «مطاع» نیز به کسى گفته مى شود که داراى حیثیّت و احترامى است که به جهت آن، مردم او را اطاعت مى کنند و این از لوازم نبوّت و رسالت است و با معناى امامت اختلاف دارد.
امّا «خلیفه» و «وصىّ» معنایش نیابت است نه امامت. همان گونه که «رئیس» و «قائد» بر شخصى اطلاق مى شود که در مصدر حکومت قرار گرفته است و لازمه آن این است که مطاع مردم باشد، ولى این غیر از معناى «امام» است.
امام از ماده «أَمَّ، یَؤُمُّ»(1) به کسى اطلاق مى شود که الگو است و لذا بر تمام مردم واجب است که به او نظر کرده و در تمام امور از او پیروى و متابعت نمایند... .
به همین جهت مناسب است که خداوند این مقام را بعد از جعل مقام نبوّت و رسالت قرار دهد. یعنى بعد از آن که او را از وحى الهى مطلع ساخت و او را مأمور به ابلاغ کرد، با سرافراز بیرون آمدن از امتحانات متعدّد و رسیدن به قابلیت هاى گوناگون، او را به مقام امامت رساند.
چرا که مقام امامت بالاتر از مقام نبوّت است. مقام نبوّت، مقام اخبار از جانب خداوند است ولى مقام امامت، مقام هدایت و رهبرى، بلکه دستگیرى جامعه است. مقام امامت، مقام هدایت ظاهرى و باطنى مردم به سوى کمال و سعادت دنیا و آخرت است. این معنا به خوبى از آیه «ابتلاء» استفاده مى شود.(2)
 

1 ـ خداوند مى فرماید: «إنى جاعِلُکَ لِلناس اِماماً» یعنى مردم تو را تبعیت مى کنند و امور دین و دنیاى خود را از تو اخذ مى کنند زیرا مردم افعال آن حضرت را قصد مى کنند، یَؤمُّ یعنى آنچه که قصد مى شود وتبعیت مى گردد; به راه روشن نیز امام گفته مى شود. [مجمع البحرین ج 6، ص 10.]

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته: m.r در: یک شنبه 4 تير 1391برچسب:,

|

 
آرشيو مطالب پيشين:
 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

درباره ما


    به وبلاگ من خوش آمدید

لينك دوستان

< Html />

    ورود اعضا:

    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    خبرنامه وب سایت:





    آمار وب سایت:
     

    بازدید امروز : 4
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 41
    بازدید ماه : 458
    بازدید کل : 160599
    تعداد مطالب : 121
    تعداد نظرات : 15
    تعداد آنلاین : 1

توضيحات

No Image No Image